2014. február 16., vasárnap

Motiváció a fogyáshoz

Miért fogyjak le?


Nemrégiben egy érdekes klienssel hozott össze a sors, az egyik személyes konzultációmon. Korábban megszoktam, hogy akik eljönnek hozzám segítséget kérni, azok pontosan tisztában vannak azzal, miért is akarnak lefogyni….

Le akarok fogyni, mert: 

  • még soha nem voltam ennyi kiló
  • mert nem jönnek rám a régi ruháim
  • mert ez nem én vagyok, nem így ismert meg a férjem
  • az orvos tanácsolta
  • újra könyebben szeretnék mozogni,

és még sorolhatnánk. Mindig van miért lefogyni.


Motiváció nélkül


Nemrégiben azonban én magam is meglepődtem, amikor egy több, mint 130 kg, több mint 50% testzsírszázalékú, nálam csak pár évvel idősebb hölgy, 
miután végigbeszéltem másfél órát, mindent kiszámoltam, lemértem, és reméltem megértette, mi vezetett a súlyfeleslege kialakulásához -
a konzultáció végén megjegyezte, hogy igen, mindent ért, de:


  • olyan régen volt annyi kiló, amennyi szeretne lenni, hogy nem is emlékszik rá, olyan irreális a cél, hogy az már nem motiválja
  • annyi sikertelen fogyókúrán van túl, és annyi visszahízáson,
  • a férjével már évek óta nincs kapcsolata, de már ez sem zavarja,
  • mert van egy nyolc éves gyermeke, és több gyermeket nem akar,
  • és ő már elfogadta, hogy soha nem lesz belőle újra NŐ, de ez van…


Döbbenten ültem, hirtelen azt sem tudtam, mit szóljak. Ott ült velem szemben egy fiatal nő, egy nyolc éves kisfiú édesanyja, és éppen azokban a percekben mondott le az életről.

Az egészségügyi lapján egyetlen plusz szónak sem jutott volna több hely, és ő mégsem érzett elég motivációt arra, hogy lefogyjon.


Családi dráma


Hirtelen elöntöttek az emlékek, amikor pár évvel ezelőtt imádott édesapám stroke-ot kapott. Az egész családom élete gyökeresen megváltozott attól a pillanattól, és ez a változás még most sem fejeződött be.
Hála Istennek, sikeresen túlélte, de néhány évig a beteségéből visszamaradt állapot, a fél oldali bénulás, a beszédképességénk elvesztése, a munkából való kiesése miatt a kialakult helyzett évekig hihetetlen áldozatokat kívánt a családtól. A terapeuták mellett én magam is próbáltam újra tanítani beszélni, mozogni, munka után, minden délután. 

Édesapám a sok szeretetnek, a család kitartásának, és természetesen a saját akaraterejének köszönhetően azóta is jól van, mozog, ellátja magát, és a családtagnak számító hatalmas husky-malamut kutyusát. Beszélni nem tanult meg újra, de kommunikálni tudunk vele, a jobb keze ugyan nem gyógyult meg, de a bal kezével ma már kis híján mindent meg tud csinálni, három kerekű biciklivel biciklizik, és talán egészségesebb életet él, mint valaha. 
De ehhez 3-5 évnek kellett eltelnie.

Ez jutott eszembe akkor, amikor az a hölgy azt mondta, hogy nincs miért lefogynia. Ekkora súlyfelesleggel, ilyen egészségügyi állapottal, időzített bombaként élve.

Beszélni kezdtem, ha jól emlékszem dőltek belőlem a szavak. Miért fogyjon le? Fogyjon le, ha másért nem, azért, hogy a most 8 éves kisfia pár évvel később ne kerüljön ugyanabba a helyzetbe, mint amibe én és az öcsém, amikor apukánk beteg lett.
Hogy a most 8 éves kisfia pár év múlva ne őt tologassa majd a tolószékben a szanatórium parkjában, ahogy én tettem. 
Hogy ne azzal menjenek el fiatal éveiben a szabad délutánjai, hogy beteg édesanyját próbálja visszhoznia az élők sorába.

Fogyjon le, ha másért nem, ezért.


Mi történik, ha nem fogyunk le?


A múltkori előadáson beszélgettünk arról, mi történik, ha ezúttal sem fogysz le. Minden kiló plussz rizikó a szív és keringési betegségekre, a cukorbetegségre, a cukorbetegség szövődményeire, és a mozgásszervi, és ízületi problémákra, és a rosszabb életminőségre.

Amíg nem történik meg saját magunkkal, vagy a közvetlen környezetünkkel a tragédia, addig hajlamosak vagyunk legyinteni a fenyegető hírekre, vagy éppen agresszívan hárítani: ez velünk nem történhet meg.

Válaszd a fogyás intelligens módját, ha másért nem, ezúttal a túlsúlyodból fakadó egészségügyi rizikó felelőssége miatt.
Magadért, családodért, gyermekeidért...




A hölgy szóhoz sem jutott az érzelmi kitörésem után. Megköszönte, hogy ezt elmeséltem neki, és természetesen átgondolja a programhoz való csatlakozásának lehetőségeit.

Remélem, hogy előbb-utóbb ennek a hölgynek is fogok tudni segíteni elérni az ideális súlyát, még ha nehéz, és hozzú munka lesz is. De minden leadott kilóval csökken az egészségügyi rizikó… Hajrá!

Várlak szeretettel ingyenes fogyókúrás konzultációinkon (időpontegyeztetéshez hívd: 06/30-599-0631)
vagy az Okosfogyás Intenzív Két napos tanfolyamon!



Héder Éva
vezető dietetikus
Fat Free Fogyókúra Központ

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése